Daglig leder Steinar Tragethon kunne ønske 250 konferansedeltakere velkommen til et fabrikkbesøk som ble gjennomført på en profesjonell måte. Foto: Odd Borgestrand

Hallingplast åpnet portene for 20. gang

11.01.2017

Med 250 vannbransjefolk i et festpyntet lagerlokale kunne daglig leder i Hallingplast, Steinar Tragethon, slå fast at interessen for faglig oppdatering er stor både blant ledningseiere, rådgivere og entreprenører. Det var en stolt fabrikksjef som ønsket et rekordstort antall deltakere velkommen til årets Hallingtreff i dag.

I år er det 20. gangen Steinar Tragethon og hans medarbeidere kan ønske velkommen til fabrikkbesøk og fagtreff med fokus på ledningsfornyelse i Skandinavia. På slutten av 80-tallet trodde mange at distriktsbedrifter ikke lenger hadde livets rett i et høykostland. Det var nettopp da Hallingplast ”tok av” med en utvikling som få andre bedrifter i Norge kan vise maken til. Selskapet, med base i Ål i Hallingdal har et godt grep om markedet selv om konkurransen er hard. Det er ingen tvil om at bedriften har vært dyktig i å bygge relasjoner med markedet nettopp gjennom det årlige Hallingtreffet. Fagtreffet er populært langt utenfor landets grenser, og er kjent som «praktikernes arena», der også konkurrenter er velkommen.

Lokal og internasjonal
Hallingplast er en bedrift med grunnleggende forankring i lokalmiljøet, som genererer mange arbeidsplasser.
Bedriften i Ål i Hallingdal kjempet en knallhard kamp for å bli en ledende plastprodusent med leveranser til alle deler av landet og med store markeder i Sverige, Finland, Tyskland.
Bedriften har også en internasjonal rekkevidde med engasjementer og kunderelasjoner som omfatter andre europeiske land i tillegg til Afrika, Asia og Sør-Amerika.
Det begynte med to medarbeidere og en omsetning på 371.000 kroner i 1969.
Med en omsetning på drøyt 370 millioner kroner i fjor fortsetter veksten for Hallingplast AS.  52 medarbeidere omsetter dermed for drøyt sju millioner kroner hver.
De siste fire årene har selskapet oppnådd en vekst på om lag 10 prosent hvert år. Nå er målet at selskapet skal bli enda mer fleksibel.
Fabrikklokalene ble kraftig utvidet i 2008 og den siste utvidelsen kom i 2015, da lokalene ble utvidet med 800 kvadratmeter for å få økt lagerkapasitet for råvarer og større takhøyde der ekstruderne står.

Ny produksjonslinje
Hallingplast har nå etablert den åttende produksjonslinja, dette for å bygge større fleksibilitet i ulike typer produkter.
-Vi ønsker å skreddersy produktene etter de ønsker som kommer fra våre kunder, og ofte kan det være korte tidsfrister enten det er små eller på store volum. De investeringene vi nå har foretatt handler først og fremst om å bygge fleksibilitet selv på bestillinger med korte tidsfrister, slår daglig leder Steinar Tragethon fast.

I dag ble 250 Hallingtreff-deltakerne loset gjennom de ulike produksjonsavdelingene, laboratoriet, vaskeriet og det store råstoff-lageret ved fabrikken på Ål.
Salgs- og markedssjef Sverre Tragethon kunne fortelle at Hallingplast har klare strategier for å utvikle seg videre i et tøft marked.  Det skal leveres ulike rørtyper og dimensjoner til en rekke store prosjekter i Norge og Sverige den nærmeste tide. Et ekstraordinært prosjekt er leveranser til Johan Sverdrup feltet.
Torsdag fortsetter fagtreffet på Vestlia Resort på Geilo med en rekke faglige foredrag.

Umbraco CMS fra MarkedsPartner